Rent krasst: låt inte din myndighetssajt tas över av casinoreklam. Häromdan tog jag en titt på några inaktuella webbdomäner i den svenska museisektorn och hittade både bra och dåliga exempel.
The good
Statens maritima museer, minns ni den myndigheten? År 2019 bytte den namn till Statens transporthistoriska och maritima museer, och den gamla webbplatsen maritima.se kändes inte lika självklar. Nya domänen smtm.se registrerades. Bra jobbat SMTMs IT-enhet: gamla sajten är ompekad till den nya. Jag hoppas att de kommer ihåg att förnya DNS-abonnemanget. Annars händer nämligen…
The bad
Telemuseum enligt Wikipedia: Telemuseum var ett museum i Stockholm som innehöll omfattande samlingar av framför allt äldre telegraf-, telefon– och radioutrustning. […] Museet lades ned den 18 januari 2004.
Telemuseum enligt telemuseum.se: ”Du som behöver bästa psykoterapeuten på Östermalm [länk], du kan välja Guteklint Arbetsliv & KBT.”
Jag har svårt att tro att någon besökare råkar klicka sig fel på grund av denna sajt, men nog är det lite trist att Tekniska museet inte behöll domänen.
Och slutligen…
The ugly
Riksutställningar var verksamma åren 1965–2017 (de sista tio åren placerade i Visby) innan delar av verksamheten övergick till Riksantikvarieämbetet och resten lades ner. Riksantikvarieämbetet brydde sig inte om att behålla domänen riksutstallningar.se. Där huserar vad som vid första anblick är en informativ sajt om svenska museer, med en lista över centralmuseer, ICOMs museidefinition och en kort text om museilagen. Poängen med sidan är dock att längst ned göra casinoreklam och dra nytta av den sökmotorranking Riksutställningar byggde upp sedan (åtminstone) 1996. Grattis till Casinovinnaren.com som kan dra nytta av museimyndigheten RAÄs misstag!